Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

I Marias klassrum är matteappen Magma självklar

8 feb 2023 09:30

Bli inspirerad

Matteappen Magma är sedan hösten 2022 en digital lärresurs för lärare och elever i Jönköpings kommun. För många är Magma en ny bekantskap men en som har jobbat förhållandevis länge med matteappen är Maria Alderhammar som är lärare på Hisingstorpskolan.

– Jag kom i kontakt med Magma inför en matematikbiennal i Karlstad för ungefär tre år sedan. Jag bestämde mig för att testa och sedan dess har jag jobbat med matteappen i min undervisning på lite olika sätt, säger Maria.

Matteappen möjligör variation i undervisningen

För Maria är matte inte bara att räkna i boken utan är av den bestämda uppfattningen att eleverna behöver göra matte på olika sätt. Matteappen Magma blir då ett verktyg som möjliggör en mängd olika varianter.

– Jag tycker att det är viktigt för eleverna att titta på andras exempel för att inte bara bli låst vid sitt eget tänkande. Med Magma blir det enkelt att jobba muntligt. Jag kan under en lektion visa upp olika elevers uträkningar, givetvis anonymiserade, på samma uppgift och så kan vi tillsammans i klassen diskutera kring lösningarna, säger Maria.

Direkt feedback

Förutom att Magma gör det möjligt att enkelt jobba med det muntliga ser Maria även andra fördelar.

–När eleverna sitter och jobbar självständigt med Magma får de direkt feedback när de löser ett tal och det höjer motivationen hos dem, säger Maria. De får veta direkt om de svarar rätt på första försöket men har de till exempel missat att skriva in enhet i svaret kommenterar Magma det och de får en ny chans att lösa uppgiften, fortsätter hon.

Lätt att individ- och tillgänglighetsanpassa

Det är även lätt att individanpassa uppgifter på olika nivåer och att tillgänglighetsanpassa undervisningen.

– Varje elev kan välja att få texten uppläst, även på annat språk. I ettan har de precis kommit i gång med matteappen och för dem har det varit väldigt viktigt att få lyssna till uppgiften eftersom inte alla kan läsa. Det går att välja hastighet på uppläsningen och för de som vill hänga med och läsa själva kan man även välja storlek på texten.

Plugg

Maria Alderhammar har använt sig av Magma i sin undervisning under flera år. Hon tycker att matteappen är ett bra komplement till den traditionella läroboken och den gör undervisningen både mer varierad och motiverande.

Test för att screena eleverna

Maria använder Magma när hon vill göra screening av eleverna. Det finns färdiga test i form av gamla nationella prov och diamantdiagnoser att använda sig av. På så sätt blir det enkelt att kolla av hur bra eleverna, till exempel, kan multiplikationstabellen eller klockan.

– Magma underlättar rättningsarbetet eftersom appen rättar själv. Som lärare kan jag gå in och se precis hur eleven har gjort uträkningen eftersom det finns en play-knapp som spelar upp hur eleven har skrivit. På så sätt kan jag följa hur eleven tänker och i vilka steg hen har jobbat.

Vilka är de största fördelarna med matteappen som inte analoga läromedel har?

– Jag kan se resultat väldigt smidigt och snabbt och hjälpa dem under tiden de sitter och jobbar. Jag får även ett gediget analysmaterial att titta på i efterhand både på grupp och individnivå. Eleverna får omedelbar feedback och det är enkelt att lyfta exempel på uträkningar i helklass för att diskutera lösningar.

Vilka fallgropar tycker du finns med matteappen?

– Magma ett verktyg för att smidigt se varje elevs framsteg men det krävs fortfarande att du är en bra lärare för att använda matteappen bra. Det gör sig inte av sig själv utan grundsynen måste man ha med sig. Man kan inte förlita sig på en app. Du måste själv noggrant välja ut uppgifter som du har en tanke och idé med.

Finns det några andra nackdelar?

– Det kan vara svårt att hitta rätt uppgifter. Har man inte någon av böckerna som Magma samarbetar med är det mycket material att gå igenom innan man hittar uppgiften man vill ha. Det kan vara lite tidskrävande och kännas som mycket att sätta sig in i men när man har gjort det är det väl värt det.

Att hitta balans mellan analogt och digitalt

Både Maria och eleverna tycker att matteappen är ett bra komplement till den traditionella läroboken och den gör undervisningen både mer varierad och motiverande.

– Jag är övertygad om att både digitala och analoga läromedel behövs och att lite av båda världarna är bra. Det gäller att hitta en balans mellan analogt och digitalt, avslutar Maria.

Barn som sitter och jobbar med en uträkning i matteappen Magma på en Ipad.

När eleverna sitter och jobbar självständigt med Magma får de direkt feedback när de löser ett tal och det upplever Maria höjer motivationen hos dem.

Bakgrund

Införandet av matteappen Magma har sitt ursprung i ett beslut, som grundskolans ledningsgrupp på utbildningsförvaltningen i Jönköpings kommun tog 2022, om att alla grundskolor i kommunen ska få tillgång till digitala läromedel i matematik.

En arbetsgrupp inom utbildningsförvaltningen fick därefter i uppdrag att välja ut några olika digitala läromedel som sedan en referensgrupp fick som uppgift att testa i skarp undervisningsmiljö. Syftet var att få fram ett underlag till ledningsgruppen för beslut. Underlaget från referensgruppen var rådande, eftersom även andra faktorer också vägde in.

Syfte

Syftet med att grundskolan i Jönköpings kommun ska ha ett digitalt läromedel i matematik är att:

  • bidra till en likvärdig skola.
  • alla skolor får tillgång till ett digitalt läromedel som kompletterar det analoga läromedlet.
  • bidra till att främja arbetet med ett språkutvecklande arbetssätt, som genomsyrar all undervisning.

Mål

Det övergripande förändringsmålet är en långsiktig och kontinuerlig utveckling av undervisningen i matematik, för att öka elevers lärande och resultat.

Delmål

Att det digitala läromedlet:

  • främjar tillgänglighet
  • fungerar motivationshöjande för elever

 

Samtliga lärare som undervisar i matematik på grundskolan bjöds in till en utbildning i Magma via Teams under hösten 2022 och en ny fortbildning är planerad våren 2023.

Mer om hur du använder matteappen Magma och hur du får åtkomst till lärresursen:

Dela sidan

Relaterade nyheter

Aktuellt just nu
22 mar 2023 10:32
Skolor får besök av Magma
Magma är den digitala lärresursen som matematiklärare i Jönköpings grundskolor har haft tillgång till i drygt ett halvår. Under den här tiden har lär...
Vad säger forskningen
23 maj 2023 07:38
De har skrivit uppsats om matematikångest
Katarina Cronholm och Christina Myresten är båda speciallärare och har tillsammans skrivit en avhandling om matematikångest. Resultatet av studien vi...
Bli inspirerad
9 okt 2024 07:08
Oxhagsskolans förskoleklasser har satsat på matematik
Förskoleklasserna på Oxhagsskolan har varit med i SATSA, ett ettårigt forskningsprojekt med syfte att utveckla matematikundervisningen i förskoleklas...