Struktur med hjälp av startuppgifter
10 jan 2023 08:48

Du och dina kollegor har precis haft en välförtjänt julledighet. Kanske tog du emot en helt ny klass i augusti. Har elevgruppen varit ny för dig har du förmodligen fått arbeta extra hårt och testat och omprövat flera av dina idéer.

Bildschema som jag använder till morgonsamling. Widgitsymboler © Widgit Software/Symbolbruket AB 2023 | www.symbolbruket.se
Struktur för att underlätta arbetet
När du tar emot en ny elevgrupp är det av största vikt att du direkt visar att du är en tydlig och pålitlig ledare. Du behöver sätta strukturer som hjälper och underlättar arbetet för alla elever. Kanske har du ett så litet klassrum att eleverna måste veta exakt vilka stigar de ska ta för att förflytta sig från arbetsplatsen till sin låda?
När strukturer och rutiner sitter behöver eleverna stöttning för att behålla dessa och det är hårt arbete som gäller i klassrummet, på rasterna och vid maten.
Starten på dagen är viktigast
Starten på skoldagen är mycket viktig för att hela dagen i skolan ska bli bra. Därför öppnade jag dörren till klassrummet tio minuter innan skolstart och eleverna fick droppa in. På så vis blev det lugnare i kapprummet och jag fick tid att möta varje elev en kort stund innan de gick in i klassrummet.
Jag hälsade eleverna välkomna i dörröppningen till klassrummet. Efter det gick eleverna lugnt in och satte sig på sina platser och påbörjade arbetet med sin startuppgift som alltid låg framdukad på deras platser. Under tiden eleverna arbetade spelade jag lugn musik på låg ljudnivå för att skapa en lugn miljö.

Visualisering av startuppgiften i Classroomscreen för att tydliggöra strukturen för eleverna.
Med fokus på görandet
När eleverna var klara med första delen av startuppgiften räckte de upp handen för att visa mig att de var klara. Jag tittade på uppgiften och gav feedback, kanske behövde något förbättras eller rättas till. När det var klart fortsatte eleven med en ny uppgift. Eftersom eleverna påbörjade arbetet med startuppgiften vid olika tidpunkter hann inte alla elever lika långt. Detta gjorde att fokus inte hamnade på görandet utan på lärandet.
Att förstå vad man gör
Vi samtalade ofta om att det viktigaste inte var att snabbt bli klar med en uppgift utan att man förstod det man gjorde. Med den vetskapen och vanan vid arbetssättet blev det enklare för mig att avbryta arbetet med en startuppgift även om inte alla hade hunnit lika långt.
När jag arbetade med en ny klass i ettan bestod ofta startuppgiften av enkel arbetsuppgift. Det är viktigt att startuppgifterna är enkla och tydliga så att lugn och fokus kan infinna sig i klassrummet.
Skribent

Tobias Israelsson
Lärare 1-7
Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.
Tillgängligt lärande
Jag heter Tobias Israelsson, är utbildad grundskollärare 1–7 och har arbetat 20 år som lärare. Nu arbetar jag på Skolstöd Handledning. Här kommer jag dela med mig av mina tankar kring undervisning och tillgängligt lärande. Hoppas att du kan finna inspiration! För vem? Lärare i grundskolan, främst lärare årskurs 1–6. Om vad? Tillgänglig lärmiljö. Tips på hur du som lärare kan arbeta med IUP-processen, strukturer i klassrummet, ämnesintegration samt publicistiska arbetsätt.