Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Carl-Philip använder närvaro, nyfikenhet och natur som verktyg i mötet med barnen

2 jun 2025 07:45

Månadens lärglädjespridare - juni 2025

Lärglädjespridare

Månadens lärglädjespridare heter Carl-Philip Andersson och är barnskötare i pool på Huskvarnabergets förskoleområde. Han beskrivs som en person som verkligen har relationskompetens och förmåga att arbeta språkutvecklande i spontana och meningsfulla sammanhang för barnen. Med sitt inkännande förhållningssätt signalerar han förståelse, delaktighet, respekt och trygghet.

Beskriv dig själva och vad du jobbar med.

Jag arbetar som barnskötare i pool på Huskvarnabergets förskoleområde. Detta innebär att jag hoppar in i olika arbetslag vid kollegors korttidsfrånvaro.

Jag upplever mig själv som lugn och flexibel och har lätt att anpassa mig efter olika situationer vilket krävs i mitt yrke. Är uppvuxen nära djur och natur och jag väljer gärna att vara ute så mycket som möjligt i mitt arbete med barnen också. Utevistelse, lek och rörelse genomsyrar mitt arbete med barnen.

Lärglädje – hela vägen. Vad betyder det för dig?

Jag kopplar ihop det med det viktiga relationsskapandet till barnen. Att man lär känna barnen och samtalar med dem på riktigt med samma respekt som med vuxna. Det är också kvaliteten i mötet med varje barn, lekfullheten, glädjen och att försöka förstå varje barn och i olika unika situationer.

Jag fokuserar på att vara närvarande i nuet – att ge tid, lyssna och uppmärksamma kroppsspråk och blickar, inte bara orden som sägs. Genom att göra det kan jag ge stöd och bidra till att skapa motivation och glädje i lärandet. Det är i de där ögonblicken, när man ser hur barnen börjar tro på sin egen förmåga – att de kan, vågar och vill – som man verkligen känner att arbetet gör skillnad.

"Det är i de där ögonblicken, när man ser hur barnen börjar tro på sin egen förmåga – att de kan, vågar och vill – som man verkligen känner att arbetet gör skillnad."

Hur skapar du gemenskap, engagemang och nyfikenhet på din arbetsplats?

Genom mitt arbetssätt visar jag att jag genuint vill vara med barnen, vilket gör att de känner sig omtyckta och trygga. När den känslan infinner sig slappnar alla av, och vi kan upptäcka och utforska saker tillsammans. Jag introducerar och uppmuntrar barnens intressen, ofta med utgångspunkt i det som sker i vår omgivning.

Ett exempel är ett barn på en av våra förskolor som ofta ber mig: ”Kan vi titta på bilarna som vi gjorde förra gången?” Då sätter vi oss tillsammans vid staketet mot vägen och samtalar om de fordon som passerar. Vi namnger olika bilmärken, pratar om färger och utbyter tankar. På så vis delar vi ett gemensamt intresse, vidgar barnets språk och skapar samtidigt en lugn stund präglad av gemenskap och samhörighet.

Den typen av stunder är ovärderliga och ger mycket även i andra sammanhang. Den tillit vi bygger upp gör det lättare att ge stöd i olika situationer som uppstår. Jag tror att barnen känner sig trygga med mig, att de vet att de blir sedda, bekräftade och kan lita på mig.

Hur kan en arbetsdag se ut för dig?

"Väldigt olika – men ändå lika!" Så skulle jag beskriva mötena med de barn och vuxna jag träffar på våra sex förskolor. Jag lyssnar in behoven på varje plats och anpassar mitt arbetssätt därefter. Det känns tydligt att arbetslagen har stor tillit till mig, och jag upplever att jag har förtroendet att ta egna initiativ i mitt arbete.

Jag väljer gärna utevistelse, eftersom det ofta skapar en mer avslappnad atmosfär med gott om utrymme för lek, rörelse och utforskande. I dessa miljöer kan jag på ett naturligt och spontant sätt väva in lärande i barnens aktiviteter – något som passar mig väl, eftersom jag sällan har möjlighet att planera i förväg.

"Det är de där guldögonblicken – de gemensamma upplevelserna med barnen – som är det bästa med mitt jobb."

Vad är det bästa med ditt jobb?

Det är de där guldögonblicken – de gemensamma upplevelserna med barnen – som är det bästa med mitt jobb. Jag minns särskilt en gång när jag fick möjlighet att gå på upptäcktsfärd utanför förskolegården med ett barn som behövde lite extra stöd. Under vår promenad fick vi en oförglömlig naturupplevelse: vi var nära att gå på två nyfödda rådjurskid som låg gömda i det höga gräset. Hur ofta får man vara med om något sådant under en livstid? Varje gång vi ses pratar vi om den magiska händelsen!

Det är just sådana möten med barnen jag brinner för – när man ser deras glädje, hur de växer och deras självkänsla stärks.

Jag uppskattar också friheten i mitt arbete, att ingen dag är den andra lik. Att arbeta som poolpedagog passar eftersom jag trivs med variationen. Trots att det ibland kan gå lång tid mellan mina besök, upplever jag ofta att barnen kommer fram och återkopplar till något vi har pratat om eller gjort tidigare – även om det har gått en månad eller mer.

Det tycker jag är fantastiskt. Det visar att man faktiskt betyder något, att man är en trygghetsperson för barnen även om man inte finns där varje vecka.

Vilken är den största utmaningen med ditt jobb?

Det är nog egentligen samma saker som också ger mig motivation och arbetsglädje. Att anpassa mig efter unika barn och situationer. Jag söker mig ofta till barn som behöver lite extra stöd och ser det som en positiv utmaning att hitta vägar för att nå alla barn. Jag gillar utmaningar – det håller min arbetsglädje vid liv!

När du inte jobbar - vad gör du på fritiden?

På fritiden tränar jag mycket, fotograferar, är ute i naturen, gör bilutflykter och umgås med vänner och familj. Intresset för fotografering och naturen hänger också samman med mitt förhållningssätt i arbetet – att se det magiska i världen, finkornen och det viktiga i livet.

Känner du en lärglädjespridare?

Vi söker tips på nya lärglädjespridare att lyfta på Pedagog Jönköping. Har du en kollega som bidrar till gemenskap, engagemang eller nytänkande som du tycker passar? Skicka in en nominering!

Dela sidan
Månadens lärglädjespridare

Namn: Carl-Philip Andersson
Yrke: Barnskötare i pool
Arbetsplats: Huskvarnabergets förskoleområde

Relaterade nyheter

Lärglädjespridare
2 okt 2023 07:12
Barnens nyfikenhetsfrågor inspirerar Madéleine
Madeleine Svensson är en fena på att skapa tillgänglig lärmiljö i förskolan och att möta alla barn utifrån deras behov och förutsättningar. Hon uppsk...
Lärglädjespridare
28 apr 2023 07:54
Anneli är alltid nära barnen och har dem i fokus
Anneli Engstrand jobbar som förskollärare på Luftballongens förskola i Gränna. Hon är maj månads lärglädjespridare eftersom hon är en god relationsby...
Lärglädjespridare
1 aug 2024 07:03
Goda och öppna relationer är viktigast för Madelene
Månadens lärglädjespridare är Madelene som jobbar på Valhalls förskola i Barnarp. Hon är en yrkesskicklig barnskötare som alltid visar en medveten re...