RTI-modellen i praktiken
19 mar 2025 06:31
Boken RTI-modellen i praktiken ger lärare, speciallärare, specialpedagoger och rektorer en konkret vägledning i hur skolor kan arbeta forskningsbaserat för att identifiera och stötta elever i behov av extra stöd – redan i ett tidigt skede. Boken innehåller praktiska exempel, undervisningsstrategier och tips på hur stödet kan organiseras, samt belyser framgångsfaktorer och vanliga fallgropar.
Sammanfattning
RTI – modellen i praktiken (Respons to Intervention) beskriver hur man kan stödja elevers lärande och hur man förebygger svårigheter som kan uppstå. RTI är en forskningsbaserad arbetsmodell som ger kunskap och verktyg för hur skolor och lärare kan upptäcka och arbeta med elever som riskerar att halka efter i den tidiga läs- och skrivinlärningen.
Modellen bygger på en trestegspyramid, lager 1, 2 och 3. I boken har Camilla även en utvecklad modell där det finns ett direktspår från lager 1 till 3 och där det också finns lager 4.
Lager 1 börjar med evidensbaserad och differentierad undervisning i det ordinarie klassrummet. De elever som inte utvecklas tillräckligt i lager 1 får mer intensiva och individualiserade insatser i mindre grupper – lager 2. Om eleven behöver mer stöd efter det går hen in i lager 3 där det i stället oftast är en till en-undervisning.
RTI bygger på att regelbundet samla in och analysera elevernas framsteg med systematiska utvärderingar och uppföljningar. I boken används ordet monitorering för det här, som översätts till ”återkommande uppföljning”.
Varför ska du läsa?
Boken ger exempel på hur skolor kan implementera modellen genom att visa konkreta exempel med tips på undervisningsstrategier, metoder för kartläggning och hur man kan organisera stödet. Framgångsfaktorer och vanliga fallgropar lyfts också.
Med hjälp av den här modellen kan elever identifieras tidigt. Lärare som har testat är övervägande positiva och ett stort antal elever ”svarar” på insatserna som görs.
Vår reflektion
Att arbeta efter RTI-modellen ger ett tydligt mål – alla elever får möjlighet att nå sin fulla potential. Innan man påbörjar arbetet krävs dock en del förarbete. Viktigt att arbetet stöds och drivs av eller genom rektor, att lärare, speciallärare och andra inblandade har rätt kompetens och ett intresse att vara med och driva arbetet.
I RTI-modellen är det tydligt med vem som gör vad. Skolan och arbetslaget måste vara beredda på att lägga tid på arbetet, både i de olika lagren men även genom att ha kollaborativa möten kontinuerligt. Efter ett tag blir arbetet mer självgående och man kan se resultat. Arbetet med RTI är ingen ”quick-fix” utan ett arbete att satsa på i ett långsiktigt perspektiv.
Boken är inspirerande och vi tar med oss flera tankar och goda idéer som kan användas direkt. Boken är skriven medveten om de motgångar man kan möta i skolans värld med ekonomi, resursbrist mm och har därför flera alternativ på tillvägagångssätt. Är man nyfiken på RTI-modellen ska man absolut låta sig inspireras av denna bok.
Camilla Kempe, språkpedagog Södergårdsskolan och Linda Westmar, språkpedagog Rosenlundsskolan
Vill du också dela ett boktips?
Har du läst en bok du vill tipsa dina kollegor om? Hör av dig!
Titel: RTI-modellen i praktiken
Författare: Camilla Nilvius
Förlag: Gothia kompetens
För vem? Lärare i åk F-6, speciallärare, specialpedagoger, rektorer