Möt Erik - ny utbildningsdirektör
19 mar 2024 07:45
Sedan den 1 mars heter Jönköping kommuns utbildningsdirektör Erik Nilsson. Han är den före detta politikern, kommunala tjänstemannen och statssekreteraren som nu ska leda utbildningsförvaltningens arbete framåt. Enligt egen utsago är han bra på att hålla tal, ställa frågor och vara nyfiken. Är det någonting han brinner lite extra för så är det alla barns rätt till en likvärdig förskola och skola.
När Pedagog Jönköping träffar Erik har han varit utbildningsdirektör i drygt en vecka och han är i full färd att bilda sig en uppfattning om sin nya arbetsplats. Han har hunnit installera sig, både på nya kontoret och i den övernattningslägenhet där han bor under veckorna, och berättar att han har tillbringat första helgen med att åka runt och kolla på skolor för att kunna orientera sig i kommunen.
Jönköpings kommun är dock ingen ny erfarenhet för Erik, som tonåring bodde han i Jönköping och han har gått både på Junedalsskolan och Per Brahegymnasiet. Han konstaterar dock att Jönköping har vuxit rejält sedan han bodde här sist och att staden har förändrats.
Hur kommer det sig att du sökte jobbet som utbildningsdirektör i Jönköpings kommun?
- För det första hade jag bestämt mig för att gå tillbaka till kommunal verksamhet som tjänsteman eftersom jag tycker att det är roligare att jobba på kommunal nivå än på statlig nivå då det är närmare verksamheten. Jönköping är ett stort uppdrag, det är allt från landsbygdsskolor till skolor i de prioriterade områdena. Det är också alla skolformer så jag ser det som ett examensprov eftersom uppdraget innehåller alla de delar som jag har jobbat med under de senaste 30 åren. Att jag även har en bakgrund här har såklart också en liten betydelse.
Vad har du för bild av Jönköping som skolkommun?
- Jag har inte hunnit att skaffa mig en egen bild än, men när jag tittar på statistiken så är det ingenting som sticker ut. Det är ett stabilt och bra resultat givet förutsättningarna. Det är även en hög utbildningsnivå bland medarbetarna som jag tycker är väldigt positivt. Jag vet även att Jönköping har varit väldigt aktivt i samarbetet med högskolan och i forskningen.
Erik har jobbat med skolfrågor i fyra andra kommuner, Stockholm, Solna, Botkyrka och Danderyd och upplever att de grundläggande frågorna är detsamma vilken kommun man än befinner sig i.
Vad tar du med dig för erfarenheter som är till nytta i ditt nya uppdrag?
- Mina tidigare erfarenheter, både på kommunal och statlig nivå, gör att jag kan skolsystemet bra och kan hjälpa till att sätta in Jönköping i en nationell kontext. Jag har exempel på hur man jobbar i andra kommuner och bra referensramar på hur man kan lösa och hantera problem.
- Eftersom jag också har jobbat som politiker har jag mycket erfarenhet när det gäller att hitta dialog mellan verksamhet och politik för att få styrningen att funka bättre hela vägen.
Flera utmaningar
Han ser flera utmaningar i sitt nya uppdrag, både det ekonomiska läget men även hur skolväsendet ska prioritera bland alla områden där det finns behov av utveckling.
- Ofta vill man göra väldigt många saker och man ser en massa brister och vill förändra. Men verksamheten klarar inte av att göra hur mycket utveckling som helst samtidigt. Då gäller det att prioritera och ibland släppa gamla saker. Det kan vara plågsamt, konstaterar Erik.
Likvärdighetsfrågorna är viktiga
Något som Erik brinner lite extra för är likvärdighetsfrågorna. Undervisningens kvalitet ska vara densamma oavsett vilket bostadsområde eller klassrum man befinner sig i och att ge barn och elever både ett språk och kunskap är enligt honom ett sätt att bryta hierarkier.
- Att ge våra ungdomar en röst och ett språk för att hitta sina egna vägar och hävda sin rätt, lära sig att förhandla och hantera ett demokratiskt samhälle tycker jag är skolans viktigaste uppgift.
Frågor som ledningsinstrument
Erik beskriver sig själv som en prestigelös ledare som tycker om att människor ifrågasätter och har egna tankar och idéer. Att kommunicera och bjuda in till dialog är också något han värdesätter.
- Jag är ju amatör i någon mening, eftersom jag inte är lärare eller har varit rektor men jag är bra på att ställa frågor. Medarbetarna kommer få väldigt många frågor som faktiskt kan hjälpa till att komma vidare och sätta det man gör i ett större sammanhang. Jag tror på frågor som ett ledningsinstrument och jag är nyfiken och vill lära mig.
Vad kan vi förvänta oss av dig som ledare?
- Som medarbetare kan ni förvänta er att jag har visioner och ambitioner och vill saker och ting med förskolan och skolan. Ni ska däremot inte förvänta er att jag har koll på alla detaljer. Jag är heller inte jättebra på att hålla mig till regler som jag själv har satt upp, säger Erik med ett skratt. Jag kan vara slarvig ibland, det kan gå lite för fort och då får man säga åt mig att ta det lite lugnt och påminna mig om vad vi har bestämt att vi ska göra. Jag dras gärna med i resonemang men upplever att jag har blivit klokare med åren.
Till sist, vad ser du mest fram emot i ditt nya uppdrag?
- Att besöka verksamheten. Jag ska försöka lägga upp en bra struktur så att jag kan komma ut och besöka verksamheten emellanåt. Det är väldigt roligt och jag ser fram emot många samtal med skolans professionella för att lära mig mer.
Namn: Erik Nilsson
Ålder: 59 år
Familj: Frun Cecilia och sönerna Markus 23 år och Tobias 20 år
Fritidsintressen: Är trädgårdsnörd som odlar blommor och grönsaker, spelar tennis och är intresserad av historia. Har pluggat antikens kultur- och samhällsliv samt idéhistoria på ålderns höst och lyssnar på sju olika historiepoddar.
Bakgrund: Har gått högstadiet på Junedalsskolan och naturvetenskapligt program på Per Brahegymnasiet. Har en examen i kemi från Stockholms universitet och har även läst statsvetenskap och historia. Jobbat 20 år i kommuner, både som politiker och tjänsteman och 10 år i statlig tjänst, som bland annat avdelningschef på Skolverket och statssekreterare på arbetsmarknads- och utbildningsdepartementet.