Arbeta med språk- och kunskapsutvecklande undervisning första åren i skolan
I en språkutvecklande undervisning får eleverna möta och använda språk och skriftspråk i så många olika sammanhang som möjligt. Undervisningen bör innehålla elevaktiva arbetssätt med hög språklig interaktion mellan eleverna som utgår från en aktiv språkanvändning i meningsfulla sammanhang.
Att ha stort fokus på språkliga aktiviteter och rika möjligheter till att använda språket gynnar alla elevers språk- och kunskapsutveckling men är särskilt betydelsefullt för elever i språklig sårbarhet och flerspråkiga elever. Det är också viktigt att uppmuntra eleverna att använda alla sina språk.
Att arbeta utifrån begreppet translanguaging/transspråkande innebär en undervisning som förenar flerspråkiga elevers resurser för att stödja deras identitets-, språk- och kunskapsutveckling genom att använda båda språken växelvis i undervisningen. Modersmålsundervisning och studiehandledning på modersmål är också två betydelsefulla inslag i skolan för elevers språk- och kunskapsutveckling.
För att elever ska utveckla sitt språk behövs inte alltid formell undervisning - dialogiska samtal, där-och-då-samtal, god tillgång till läs- och skrivmaterial, högläsning, lekar och spel kan stötta elevers språkutveckling på lekfulla och effektiva sätt.
Språk- och kunskapsutveckling går hand och hand och det är därför viktigt att arbeta språkutvecklande inom alla ämnen. Varje ämnesområde har sin specifika uppbyggnad och ett specifikt ämnesspråk som kräver olika språkliga förmågor.
Oavsett var i utbildningssystemet en lärare arbetar eller i vilket ämne, behöver läraren stödja sina elevers språkutveckling, eftersom det är en förutsättning för att eleverna ska kunna ta till sig och skapa ny kunskap.
Att arbeta språk- och kunskapsutvecklande innebär att läraren planerar, förbereder, strukturerar, synliggör, stöttar och följer upp elevernas språkanvändning.
Framgångsfaktorer för språk- och kunskapsutvecklande undervisning:
- undervisning som utgår ifrån elevernas tidigare erfarenheter och kunskaper
- undervisning som kännetecknas av meningsfullhet, höga förväntningar, kognitivt utmanande uppgifter samt ett tillåtande klimat
- att elevernas modersmål används som resurs i undervisningen och i lärandet
- att eleverna i undervisningen ges stort talutrymme samt många och varierade möjligheter till interaktion, i helklass och i mindre grupper
- att eleverna får utveckla språk- och ämneskunskaper parallellt
- att eleverna erbjuds rik stöttning i samtliga delar av verksamheten, utifrån förutsättningar och behov.
Hur – exempel på hur undervisningen kan utformas
- Skapa möjlighet till interaktion och språkanvändning i så många sammanhang som möjligt.
- Uppmuntra eleverna att använda alla språkliga resurser.
- Arbeta med olika former av språklig stöttning, modellera, demonstrera, visa och ge exempel, ha visuellt stöd, exempelvis InPrint m.m.
- Förklara på olika sätt – hjälp eleverna att ”packa upp ord” ord och begrepp.
- Använd kroppsspråk för att integrera flera sinnen och förstärka lärandet.
- Publicerad: 10 okt 2022
- Senast uppdaterad: 15 maj 2024