Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Arbeta med språk- och kunskapsutvecklande undervisning första åren i skolan

I en språkutvecklande undervisning får eleverna möta och använda språk och skriftspråk i så många olika sammanhang som möjligt. Undervisningen bör innehålla elevaktiva arbetssätt med hög språklig interaktion mellan eleverna som utgår från en aktiv språkanvändning i meningsfulla sammanhang.

Att ha stort fokus på språkliga aktiviteter och rika möjligheter till att använda språket gynnar alla elevers språk- och kunskapsutveckling men är särskilt betydelsefullt för elever i språklig sårbarhet och flerspråkiga elever. Det är också viktigt att uppmuntra eleverna att använda alla sina språk.

Att arbeta utifrån begreppet translanguaging/transspråkande innebär en undervisning som förenar flerspråkiga elevers resurser för att stödja deras identitets-, språk- och kunskapsutveckling genom att använda båda språken växelvis i undervisningen. Modersmålsundervisning och studiehandledning på modersmål är också två betydelsefulla inslag i skolan för elevers språk- och kunskapsutveckling.

För att elever ska utveckla sitt språk behövs inte alltid formell undervisning - dialogiska samtal, där-och-då-samtal, god tillgång till läs- och skrivmaterial, högläsning, lekar och spel kan stötta elevers språkutveckling på lekfulla och effektiva sätt.

Språk- och kunskapsutveckling går hand och hand och det är därför viktigt att arbeta språkutvecklande inom alla ämnen. Varje ämnesområde har sin specifika uppbyggnad och ett specifikt ämnesspråk som kräver olika språkliga förmågor.

Oavsett var i utbildningssystemet en lärare arbetar eller i vilket ämne, behöver läraren stödja sina elevers språkutveckling, eftersom det är en förutsättning för att eleverna ska kunna ta till sig och skapa ny kunskap.

Att arbeta språk- och kunskapsutvecklande innebär att läraren planerar, förbereder, strukturerar, synliggör, stöttar och följer upp elevernas språkanvändning.

Framgångsfaktorer för språk- och kunskapsutvecklande undervisning:

  • undervisning som utgår ifrån elevernas tidigare erfarenheter och kunskaper
  • undervisning som kännetecknas av meningsfullhet, höga förväntningar, kognitivt utmanande uppgifter samt ett tillåtande klimat
  • att elevernas modersmål används som resurs i undervisningen och i lärandet
  • att eleverna i undervisningen ges stort talutrymme samt många och varierade möjligheter till interaktion, i helklass och i mindre grupper
  • att eleverna får utveckla språk- och ämneskunskaper parallellt
  • att eleverna erbjuds rik stöttning i samtliga delar av verksamheten, utifrån förutsättningar och behov.

Hur – exempel på hur undervisningen kan utformas

  • Skapa möjlighet till interaktion och språkanvändning i så många sammanhang som möjligt.
  • Uppmuntra eleverna att använda alla språkliga resurser.
  • Arbeta med olika former av språklig stöttning, modellera, demonstrera, visa och ge exempel, ha visuellt stöd, exempelvis InPrint m.m.
  • Förklara på olika sätt – hjälp eleverna att ”packa upp ord” ord och begrepp.
  • Använd kroppsspråk för att integrera flera sinnen och förstärka lärandet.
  • Tjernberg, 2018. Processinriktad läs- och skrivundervisning: en väg till inkludering? (1 uppl.). Liber.
  • Jansson, 2019. Elevers språk och språkutveckling i fritidshem. I H. Elvstrand, L. Lago, & M. Simonsson (red.), Fritidshemmets möjligheter – Att arbeta fritidspedagogiskt. Studentlitteratur.
  • Cummins i Axelsson 2013; Lindberg 2013. Flerspråkighet och lärande. I Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (red.),
    Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle (s. 547-577). (2.uppl.) Studentlitteratur.
  • Skolverket (2018) Greppa flerspråkigheten – en resurs i lärande och undervisning
  • Publicerad: 10 okt 2022
  • Senast uppdaterad: 15 maj 2024
Dela sidan

Relaterat utbildningsmaterial

10 okt 2022 08:33
Att arbeta för språklig medvetenhet första åren i skolan
Att vara språkligt medveten innebär att kunna reflektera över språket, att kunna skifta sin uppmärksamhet mellan språkets innehåll och form, på olika...
10 okt 2022 09:00
Ordavkodning de första åren i skolan
Målet med all läsning är att få ta del av texters budskap. Men för att utveckla en god läsförmåga i ett alfabetiskt språk behöver eleverna lära sig d...
10 okt 2022 09:02
Att på förenklat sätt förklara läsning
Ett förenklat sätt att förklara läsning är genom modellen The Simple View of Reading . Modellen förklarar läsningen som en produkt av två grundlägg...

Relaterade nyheter

Aktuellt just nu
19 apr 2023 07:16
De har språket i fokus - möt språkpedagogerna Mari, Lina och Malin
I höstas började de första språkpedagogerna på våra grundskolor och förskolor i Jönköpings kommun. Det är en ny roll och extra resurs som ingår i den...
Nyhet
8 aug 2024 07:00
LegiLexi finns nu för mellanstadiet
LegiLexi är ett verktyg för att bedöma elevers läsförmåga. Från och med höstens terminsstart kan även du som jobbar som lärare på mellanstadiet använ...
Aktuellt just nu
15 aug 2023 07:13
Marie och Hanna – två språkpedagoger i förskolan
Marie Lindström och Hanna Eklund är båda språkpedagoger i förskolan sedan oktober i fjol. Marie på Öxnehaga förskoleområde och Hanna på Hovslätts för...

Relaterade blogginlägg

Forskning i praktiken
6 sep 2024 13:07
Följeforskning om språkutveckling
I Jönköpings kommun finns det en språkplan för förskola, förskoleklass, fritidshem och årskurs 1. I två år har jag fått vara en liten del i det arbet...
Utomhuspedagogik
13 mar 2024 07:23
Att utforska världen
I det här blogginlägget kommer jag att presentera olika lektioner och metoder för utomhuspedagogik med rörelse och sensorisk inlärning i fokus. Vi ko...
IT och specialpedagogik
10 okt 2023 07:30
Några tankar kring kommunikationens betydelse
För mig är kommunikation kärnan i lärande och utveckling för barn och elever. I detta blogginlägg resonerar jag kring olika aspekter av kommunikation...